» Nieuw: labels voor eerlijke natuurfotografie
» Doe de zelftest: wat voor natuurfotograaf ben jij?


13. High key en low key (pag 132)
 
Opdracht:Zoek in je eigen archief naar een foto waarvan je het vermoeden hebt dat hij wel eens sterker zou kunnen worden in high key. Open hem in je beeldbewerkingprogramma en onderzoek tot hoever je kunt gaan met (achteraf digitaal) overbelichten. Stoor je niet teveel aan het uitbleken van de lichte partijen, maar beoordeel zelf tot waar jij je foto het mooist vindt. Doe nu hetzelfde met low key.
Leerdoel: inzicht krijgen in het toepassen van high en low key


Dit kikkeroog van dichtbij is door de lichte achtergrond van zichzelf al bijna high-key.



Maar zie eens hoeveel helderheid en frisheid er nog uit te halen valt, wanneer je bij het nabewerken het high-key-effect optimaliseert, Toch nog een groot verschil met het origineel!
Op deze foto (van een hardoen in Griekenland) is het contrast tussen de witte lucht en de donkere voorgrond erg groot. Heel vaak zetten fotografen de belichting laag om nog doortekening te houden in de witte partijen, zoals in dit geval in de lucht.
Een high-key nabewerking frist het beeld lekker op. De lucht had van zichzelf toch al geen doortekening, dus wat is ertegen om de belichting fors op te schroeven?
De harde regen doet de natte stenen op deze berghelling in de hoge Alpen glinsteren. Dit is zoals de foto rechtstreeks uit de camera kwam.
En dit is na een low key-bewerking. De grauwe waas die door de stromende regen wordt veroorzaakt is uit het beeld verdwenen, waardoor de glinsterende natte stenen meer accent krijgen. Bijkomend winstpuntje: de storende dennentak rechts onderin het beeld is ‘onschadelijk’ gemaakt.
Grote contrasten bij het verlaten van een smalle doorgang in de rotsen in Noord-Spanje.
» overige opdrachten Met een low key-bewerking komt er veel meer doortekening in de zware onweerslucht. Dat de donkere rotspartijen dichtlopen lijkt me in dit geval geen probleem. Het versterkt juist de kaderwerking.
©entrum voor natuurfotografie